Упровадження інтегрованого навчання
при підготовці кваліфікованих робітників з професії "Кухар", "Кондитер"
Вареники, вареники, божі хваленники,
Не кожен їх варить, але кожен хвалить…
Народна мудрість
Формування професійних компетентностей учнів через традиції національної кухні та інтеграцію іншомовного середовища
Головним завданням професійної (професійно-технічної) освіти є підготовка висококваліфікованих робітників за інноваційними педагогічними та виробничими технологіями.
Сьогодні в умовах незалежності необхідно вивчати, розповсюджувати та нести правдиву історію про минуле і сучасне життя українського народу, його духовно-культурні і національні цінності, зберігати народні звичаї і традиції.
Кухня Сумського регіону протягом тривалих періодів своєї історії розвивалася як народна. У створенні української національної кухні базою є народна культура та історія, на основі яких поступово сформувалися професійне кулінарне мистецтво, наука, література. Національна кухня займає провідне місце у фольклорі, народних традиціях, які додають їй особливої чарівності і колориту. Особливо яскраво це виявилося у такій страві, як «вареники». Вони згадуються у народних думах, піснях, танцях, декоративно-прикладному мистецтві.
Саме завдяки збереженню і продовженню традицій приготування таких страв як вареники, хліб, борщ, корені яких сходять до давнини, стає можливим підйом української культури та сучасне культурне відродження.
Для реалізації проекту ініційованого НМЦ ПТО в Сумській області «Упровадження інтегрованого навчання при підготовці кваліфікованих робітників з професії «Кухар», «Кондитер»» у ДНЗ «Сумське міжрегіональне ВПУ» була створена творча група викладачів та майстрів в/н:
- Гудим І.М. – керівник творчої групи, викладач іноземної мови за професійним спрямуванням;
- Скрипка О.І. – викладач професійно-теоретичної підготовки, майстер виробничого навчання з професії «Кухар» «Кондитер»;
- Набока О.О. - майстер виробничого навчання з професії «Кухар», «Кондитер»;
- Залозна Т.М. - викладач професійно-теоретичної підготовки з професії «Кухар» «Кондитер»;
- Тимощенко І.М. - викладач професійно-теоретичної підготовки з професії «Кухар» «Кондитер».
До реалізації проекту залучено учнівську молодь, яка здобуває професію «Кухар», «Кондитер».
За період з січня 2018 року по квітень 2018 року проведено 4 засідання з метою визначення теми, мети і завдань проекту, а також етапів їх реалізації.
Тема проекту: «Формування професійних компетентностей учнів через традиції національної кухні та інтеграцію іншомовного середовища»
Мета проекту:
- підвищення рівня професійної компетентності учнів з професії «Кухар», «Кондитер»;
- формування практичних вмінь використання професійної лексики англійською мовою;
- упровадження інтегрованого навчання при підготовці кваліфікованих робітників;
- формування національної самосвідомості та патріотизму учнів на уроках теоретичного та виробничого навчання з професії «Кухар», «Кондитер» через етнографічні дослідження страв Сумської регіональної кухні;
- застосування рецептур страв у підприємствах ресторанного господарства м. Суми.
Завдання:
- налагодити систему пошуково-дослідницької діяльності з бібліотеками та музеями міста для ознайомлення з історією розвитку регіональної кухні;
- інтегрувати і поглибити знання та уявлення учнів про кухню Слобожанщини, культуру, побут, звичаї, обряди, традиції предків через волонтерську творчу етнографічну діяльність;
- удосконалити роботу з популяризації активної громадянської позиції засобами створення системи виховних заходів на основі обрядово-фольклорної тематики;
- знайти кулінарні рецепти автентичних страв, зокрема вареників;
- розробити конспекти бінарних уроків з професійно-теоретичного і виробничого навчання та предметів «Іноземна мова», «Іноземна мова за професійним спрямуванням» і «Технологія приготування борошняних та кондитерських виробів»;
- удосконалити рівень якості знань з іноземної мови за професійним спрямуванням;
- розширити зв’язки з іншими навчальними предметами через введення елементів національної кухні, побуту, традицій українського народу;
- створити збірку рецептів автентичних та сучасних рецептів з приготування вареників;
- розширити співпрацю з підприємствами ресторанного господарства м. Суми щодо впровадження в меню рецептів вареників, створених на основі проведених досліджень.
Етапи проектної діяльності:
- діагностично-плануючий етап (Термін виконання: Січень 2018)
- творчо-дослідницький етап (Термін виконання:лютий 2018 - квітень 2018)
- творчо-практичний етап (Термін виконання: травень 2018 - вересень 2019)
- підсумково-стратегічний етап (Термін виконання: жовтень 2019 – грудень 2019).
У період діагностично-плануючого етапу визначено тему, завдання проекту і розроблено план заходів щодо їх реалізації. Організовано пошуково-дослідницьку діяльність учнів у музеях та бібліотеках міста. Особливу роль у дослідженні страв Сумського регіону (вареників) відіграли етнографічні інтерв’ю, під час яких учні мали можливість спілкуватися з носіями кулінарної історії – представниками старшого покоління – бабусями і дідусями.
Вивчення асортименту вареників на підприємствах ресторанного господарства м. Суми дало змогу проаналізувати види начинок вареників та способів їх приготування.
У І етапі творча група викладачів і майстрів виробничого навчання на основі календарно-тематичного планування з предметів «Іноземна мова за професійним спрямуванням» та «Технологія приготування борошняних та кондитерських виробів» з метою інтеграції вивчення теми «Технологія приготування тіста та виробів з нього» визначила теми уроків для проведення інтегрованих занять.
На даний час творчий тандем учнівського і педагогічного колективу успішно завершують ІІ етап реалізації проекту.
Під час творчо-дослідницького етапу були опрацьовані попередні результати роботи. Проведене тематичне моделювання виховної роботи, яке базується на традиціях і звичаях Слобожанщини на 2018-2019 н/р.
Для реалізації ІІ етапу проекту, з метою розширення міжпредметних зв’язків досліджено технології приготування виробів з тіста (вареників) у кухнях країн народів світу. Створено технологічні картки (державною та англійською мовами) і апробовано досліджені технології приготування вареників в сучасній інтерпретації.
Коментарi